Architekt Rafael Barona Coghlan dostal za úkol postavit most, který by spojil severní a jižní křídlo jezdeckého klubu u města Atizapan de Zaragoza v Mexiku. Vymyslel obloukový most, který je stejný, jaký stavěli staří Římané před 20 stoletími.
Výsledné řešení o ploše 600 m2, které umožňuje chodcům přecházet nad jezdeckým podchodem, bylo oceněno třetí cenou v kategorii infrastruktury XXIII. Mexického ročníku cen CEMEX Building Awards.
Přestože má tento most klasický půlkruhovitý oblouk, způsob provedení jednotlivých segmentů byl podle Barona Coghlana výzvou. „Místo abychom jednotlivé prvky vyřezávali z kamene, vyrobili jsme je z prefabrikovaného betonu. Zvolili jsme bílý beton, aby vydržely a zajímavě ladily s okolím,“ vysvětlil. Vzhledem k tomu, že na místě stavby rostou eukalypty a nachází se uprostřed říčního koryta, prvky se vyráběly mimo staveniště, aby byl splněn další úkol, a to ochrana okolního prostředí.
Poslední inovací bylo, že jednotlivé segmenty – na rozdíl od tradičních segmentů – byly k sobě navzájem připevněné. „Tím vznikla drážka, která konstrukci umožňuje odolat bočnímu zatížení při zemětřesení,“ upozornil. Každý segment má konstrukční funkci a všechny jeho strany jsou obnažené, což představovalo technickou výzvu s vysokým stupněm obtížnosti. Aby CEMEX tuto výzvu splnil, vytvořil speciální přísadu s velmi jemným kamenivem a příměsemi, které zachovávají výhodu pevnosti a řeší tuto technickou překážku.
Architekt říká, že pro tuto konstrukci, povrchovou úpravu, geometrii a přesnost vyžadovanou projektem byl beton jedinou reálnou možností. Výhoda prefabrikovaných dílů samozřejmě také hrála roli a umožnila výrobu všech segmentů ze stejné formy, čímž je zaručena přesnost a preciznost.
Barona Coghlan je hrdý, že tento most pro pěší, který je malý rozměrem, ale velký z hlediska technické obtížnosti, se stal vítězem CEMEX Building Award v Mexiku.
„Velkým uspokojením je pro nás skutečnost, že pro tuto soutěž nebylo důležité měřítko, ale kreativita,“ řekl.