Skladba vozovek s válcovaným betonem
Kompozitní vozovka je složena z válcovaného betonu a asfaltové vrstvy.
Obrusná asfaltová vrstva
Je tvořena asfaltovou vrstvou, která je svými vlastnostmi přizpůsobena dopravnímu zatížení. Tato vrstva chrání konstrukci před klimatickými vlivy, nepropouští vodu a má odpovídající protismykové vlastnosti.
Válcovaný beton (RCC)
Tuhá vrstva válcovaného betonu tvoří pevný a odolný základ pro vrchní asfaltovou vrstvu vozovky. Díky vysoké pevnosti válcovaného betonu se vozovka nedeformuje.
Horní podkladní vrstva
Tato podkladní vrstva je tvořena stmelenou vrstvou hydraulickými pojivy nebo nestmelenou vrstvou (MZK, ŠD). Tento základ pro vozovku má za úkol roznášet namáhání od dopravního zatížení z krytu vozovky do podloží.
Spodní podkladní vrstva
Tato vrstva poskytuje stavební platformu v případech, kdy podloží není dostatečně únosné. Tvoří ji buď nestmelené směsi nebo recyklovaný zrnitý materiál.
Podloží vozovky
Stávající zemní těleso, které tvoří spodní stavbu vozovky. Pokud není dostatečně únosné, aby odolalo předpokládanému dopravnímu zatížení, může být zlepšeno cementovou stabilizací.
Tuhá vozovka je tvořena jednou silnou vrstvou z válcovaného betonu místo několika vrstev asfaltu.
Válcovaný beton (RCC)
Zhutněný a řádně ošetřený beton poskytuje většinu vlastností asfaltové vrstvy a představuje konkurenční řešení z hlediska nákladů a dlouhodobé životnosti ve srovnání s asfaltem.
Horní podkladní vrstva
Tato podkladní vrstva je tvořena stmelenou vrstvou hydraulickými pojivy nebo nestmelenou vrstvou (MZK, ŠD). Tento základ pro vozovku má za úkol roznášet namáhání od dopravního zatížení z krytu vozovky do podloží.
Spodní podkladní vrstva
Tato vrstva poskytuje stavební platformu v případech, kdy podloží není dostatečně únosné. Tvoří ji buď nestmelené směsi nebo recyklovaný zrnitý materiál.
Podloží vozovky
Stávající zemní těleso, které tvoří spodní stavbu vozovky. Pokud není dostatečně únosné, aby odolalo předpokládanému dopravnímu zatížení, může být zlepšeno cementovou stabilizací.