CEMEX se podílí na renovaci Augustova mostu v Drážďanech
Společnost CEMEX, S.A.B. de C.V. („CEMEX“) (NYSE: CX) dnes oznámila, že její pobočka v Německu používá inovativní, speciálně vyvinutou betonovou směs světlé barvy k obnově 289 let starého Augustova mostu (dále jen „most“) přes řeku Labe v Drážďanech.
Beton byl navržen tak, aby kromě splnění všech památkářských norem pro zachování barvy a povrchové struktury původního stavebního materiálu zajistil konstrukční celistvost mostu a vizuální soulad s historickými památkami regionu jak v oblasti architektury, tak infrastruktury.
Město Drážďany, zastoupené Silničním úřadem, Stavebním úřadem, Dopravním podnikem města Drážďany a dalšími společnostmi z oblasti veřejných služeb, v současné době most renovuje v souladu s předpisy na ochranou historických památek. Renovaci si vyžádala série nehod, v jejichž důsledku došlo k poškození mostní konstrukce, včetně povodní v roce 2013.
Primární dodavatel projektu, společnost Hentschke Bau GmbH z Budyšína, používá přibližně 4 000 metrů krychlových betonu od společnosti CEMEX Německo. Betonářské práce začaly v dubnu 2017 a jejich konec se očekává na jaře roku 2020. Renovace zahrnuje celkovou výměnu jednoho z mostních oblouků u nábřežní opěry ve Starém městě nad nábřežní silnicí Terrassenufer, přičemž tato výměna již byla dokončena. Každý z mostních oblouků a pilířů bude opatřen vyztuženými betonovými deskami, které budou sloužit jako základ pro nový vodovzdorný systém. Všechny viditelné plochy vyrobené z pískovce projdou navíc rozsáhlou opravou.
Pro zachování historické celistvosti mostu vyvinula společnost CEMEX v Německu vlastní, světle zbarvený beton, který přesně odpovídá původní barvě a stylu mostu. Tento speciální beton byl vytvořen technology na ready-mix směsy a používá se jak na novou výstavbu oblouku u nábřežní opěry ve Starém městě, tak k obnově a vyztužení všech ostatních oblouků a pilířů. Barva na míru byla vyvinuta smícháním žlutého a červeného pigmentu s vápencovými odštěpky, vápencovým práškem a speciálním pojivem, které zajišťuje požadovanou pevnost mostu s přidanou vlastností snížené tvorby tepla, což je u historických renovací zásadní.
Společnost CEMEX v Německu dodala přibližně 4 000 m3 ready-mix směsi, z čehož 500 m3 byl zbarvený beton.
(Fotografie: CEMEX Deutschland AG / Sebastian Lechler)
„Největší výzvou, pokud jde o technologii betonu, je obnova oblouku nad silnicí Terrassenufer, protože beton v tomto úseku musí mít naprosto stejný vzhled jako historický beton z roku 1910,“ vysvětlil Uwe Engelhardt, oblastní manažer pro ready-mix směsi ze společnosti CEMEX v Německu. „Práce jsou náročné zejména z důvodu unikátního umístění staveniště na pozadí historického centra Drážďan, jehož je most ústředním bodem.“
Most v současné podobě byl postaven kolem roku 1730 Augustem II. Silným. V letech 1907 a 1910 prošel renovací, aby vyhověl tehdejším stavebním požadavkům, a ve stejném období byl zcela přebudován jako řada trojkloubových betonových oblouků. Viditelné plochy devíti oblouků a osmi pilířů byly obloženy pískovcem. Jádro masivního obloukového mostu je tvořeno betonem.
Most se klene přes řeku Labe mezi drážďanským Starým a Novým městem v místě, kde byl přechod přes řeku již od 12. století. Se svými 561 metry byl most v době svého postavení nejdelším kamenným obloukovým mostem v Evropě. August II. Silný nechal most rozsáhle přestavět v barokním stylu. Most je považován za jeden z nejkrásnějších mostů v Evropě.
Augustův most leží blízko Starého města a spoluvytváří panoráma města.
(Fotografie: CEMEX Deutschland AG / Sebastian Lechler)
###
Společnost CEMEX na sebe nebere povinnost informace obsažené v této tiskové zprávě aktualizovat nebo opravovat. Společnost CEMEX neodpovídá za obsah žádných webových stránek nebo webů třetích stran, na které se v této tiskové zprávě odkazuje nebo které jsou prostřednictvím této tiskové zprávy přístupné.